“Tu iti citesti peretii de acasa?”

November 7th, 2009 by Claudiu Leave a reply »

Aceasta este intrebarea adresata la o conferinta de cultura organizationala de catre un foarte popular si  bun consultant in probleme de Dezvoltare Organizationala. Desigur daca m-as opri aici, in afara unor zambete cu subinteles, probabil ca nimeni nu ar intelege nimic.

Schimbarea, este pe buzele aprope fiecarui manager care preia conducerea/ administrarea a ceva (orice) si care isi doreste constient sau nu, sa puna amprenta asupra produsului muncii lui. Perfect normal pana aici. Insa modul in care intelegi sa schimbi “lumea”, cat de profund si tehnic sau cat de mult intelegi rezistenta la schimbare a oameniilor si cum iei in calcul toate aceste aspecte face diferenta intre lider si “managerul ca anexa la power point” (cum bine l-a definit Andrei Plesu).

… si dupa cum am inceput sa va povestesc, consultantul nostru a fost chemat sa gestioneze un astfel de proiect de schimbare organizationala la o companie, unde procesul deja incepu-se, dar fara nici un rezultat, decomdata.

“De ce nu merge … nu inteleg?” l-a intrebat managerul pe consultant, “doar le-am scris clar si in litere mari ce asteptari avem de la ei”.

Si asa si era: toti peretii companiei erau scrisi cu motto-uri motivationale … de schimbare carevasazica. Consultantul nostru s-a luminat: aceasta era strategia adoptata pana atunci de manager 🙂

“Spune-mi (intreaba consultantul), tocmai am trecut pe langa un motto, nu l-am retinut bine, ce zicea? “Aaaaa … pai … hmm” …  nici macar el, habar n’avea ce scria acolo.

 Uite, te invit repede la un scurt exercitiu: “Gandeste-te la ce tablouri sau ce alte tapete ai acasa pe perete. Ti le amintesti? Le vizualizezi? Care e mesajul lor?” Daca ai reusit sa raspunzi la intrebarile astea … jos palaria … dar oare cati isi mai amintesc ce scrie pe peretii casei lor? Si vorbesc de locul in care iti petreci o mare majoritate din timp (in orice caz mai mult decat la locul de munca).

Succesul unei schimbari organizationale (de succes) este in primul rand determinat de cat de mult isi asuma si isi doreste un manager, impreuna cu intreaga structura pe care o gestioneaza, sa se schimbe si sa suporte efectele schimbarii. Pentru ca in teorie, psihologia ne invata ca e mult mai comod sa iti conservi o stare deja cunoscuta decat sa adopti una noua, necunoscuta.

Asadar, un lider are nevoie de altceva decat motto-uri; doua le numesc eu acum aici: Strategie si Carisma. Despre urmatorii pasi pentru o schimare organizationala …  in urmatoarele posturi.

Tu … ce zici, de ce altceva mai e nevoie?

sursa poza

Share
Advertisement

Leave a Reply

Blue Captcha Image
Refresh

*

Please leave these two fields as-is: