Ce le doresc eu comerciantiilor in 2010?

January 4th, 2010 by Claudiu Leave a reply »

make-a-wishPentru ca tot am citit cateva jurnale care fac analiza impliniriilor personale ale anului 2009 dar si “to do-urile” propuse pentru anul 2010, voi incerca si eu un exercitiu similar, vazut insa prin prisma schimbariilor pe care le doresc comunitatii in care traiesc. In fond de ce mi-as dori doar individual succes si prosperitate fara sa largesc acest spectru intregii comunitati, colectivului de munca sau societatii noastre in general?

Sunt bine merci, eu si alti cativa priteni, alaturi de care, in mediile noastre inchis/ securizate ne petrecem veacul, dar ce folos atunci cand stangaci in comunitate, trebuie sa-i facem fata. Sunt fascinat (ca sa nu zic perplex) de fiecare data cand ies in oras (localuri sau cumparaturi), in micul si cochetul nostru burg si mai adaug pe lista intamplariilor hazlii/ incomode, alte si alte povesti (iar in iarna asta am avut parte de cateva). 🙁

Asadar, in relatia mea cu comerciantii din zona (dar sunt sigur ca se aplica si pentru restul tarii), asta imi doresc:

  • Sa nu mai angajeze gospodine simpatice pe post de vanzatoare;
  • Sa nu mai angajeze copile cu prea mult timp liber la scoala pe post de barmanite;

Iar daca totusi o fac (in fond nici una din cele mai de sus nu au o vina in sine), sa nu uite urmatoarele: Gazda localului da “buna ziua” intotdeauna clientului, ii lasa spatiu de miscare si de decizei, insa nu il lasa nesupravegheat. Clientul are sugestii si nemultumiri? foarte bine, gazda ii multumeste si nu face conversatii joviale cu acesta pe tema nemultumiriilor lui;

PS: bacsisul, reprezinta rasplata atentiei acordate clientului si nu este automat inclus in nota de plata, si nici subinteles. Vrei sa castigi mai mult, foarte bine, trebuie sa muncesti mai mult si cu atentie fata de client;

  • Educati-va pe voi insisi si apoi educatii si pe clienti, iar daca relatia poate fi si inversa, sunteti un norocos, nu trebuie decat sa va ascultati clientii, in majoritatea lor si ei vor civilizarea serviciilor voastre, de care ulterior vor beneficia;

PS: A va asculta clientii nu inseamna ca le rezervati masa ore in sir, tinandu-i in picioare la asteptarea lor  pe clientii existenti;

  • Zilele saptamanii nu sunt ca zilele de weekend, de aceea poate reusiti luni, de ex sa lasati muzica mai incet, in general clientii de luni nu dau 2 bani pe muzica dvs (de club&weekend), dar poate si-ar dori o conversatie decenta cu comesenii;
  • Um mizilic din partea casei pentru clienti nu o sa va saraceasa. Ganditi strategic, ve-ti castiga mai mult daca clientul se intoarce, decat daca il jumuiti o data si bine;
  • Tocmai am trecut in 2010, va informez eu acum, daca nu stiati, de VISA card ati auzit? Eu asa vreau sa platesc!

Local “de lux”, nu inseamna: gresie, faianta si termopane, ci insemna servicii adaptate clientului. Sau mai bine zis: fata de chioscul de la parterul blocului, ce servicii in plus practicati?

  • Nu pastrati pentru vanzare hainele nevandute mai vechi 2 ani. Am o memoria vizuala foarte buna, vreti sa va explic cum se procedeaza cu discounturi la final de sezon?
  • E criza, cum naiba faceti angajari atat de proaste: gin tonic inseamna gin + apa tonica, nu doar dry gin. Barmanul vostru nu stie nici macar asta, si se scuza “ca e nou”; dar ce treaba am eu, sa-l bea el asa daca poate; 😉

De aceea eu in barul tau nu mai calc, iar daca tu patroane, te-ai zgarcit la salar si l-ai angajat pe cel mai ieftin, te anunt ca asa iti va fi si bussinesul. Si mai tine minte, daca la interviul de angajare ti-a venit o pipitza doar cu bulanele la purtator, pune-i urmatoarea  intrebare:

-“La o masa iti vin (sa spunem) 3 clienti si comanda o sticla cu vin, e corect sa-i intrebi daca vor pahare?!? WTF”; Iar daca incepe sa se gandeasca la raspuns, trimite-o la plimbare … decat repede; 😉

  • Nu va smiorcaiti ca e criza, oare adosurile voastre (>150%) stiu asta?, iar daca, cumva am bani pentru barul tau, faceti bine si puneti in practica ce am zis mai sus. Data viitoare nu o sa mai aveti scuze ca nu stiaiti, pentru ca altfel imi doresc sa nu va mai intalnesc pe piata in 2011 🙂

sursa poza

Share
Advertisement

12 comments

  1. paul says:

    Ai dreptate. Doar ca nici un comerciant nu va citi ce ai scris.
    La noi se practica metoda “hit and run”. Noi suntem asa de obisnuiti cu ea incit aproape ca nu mai reactionam. Personal incerc sa ma dezobisnuiesc si sa iau atitudine.
    Am patit o chestie la un mall din Cluj-N. pe care am postat-o si pe internet ca s-o vada si altii:

    http://paul.jurco.ro/2008/09/20/why-shopping-in-romania-still-sucks/

    Scuzati engleza. Ma instruiesc continuu.

    • Claudiu says:

      Da Paul, imi amintesc povestea ta, vai si inca pe cate altele le-am uitat si omis sa le scriu in articol. Acum daca ne citesc sau nu articolele, nu mai conteaza… noi insa le-am spus … sa nu zica 🙂

  2. Mihai says:

    Intr-un oras mic nu prea ai de ales, e prea ieftin sa angajezi pipitze cu prea mult timp liber ca sa nu o faci.

    Pe de alta parte diferenta cantitate – pret ( ca sa nu zic de calitate ) intre ce este intr-un oras mic si unul mare e colosala. Manci in Cluj cu 50 de ron de te saturi, in Bistrita ramai perplex ca de 60 de ron te-ai ales cu stomacul inca mai cerand ceva.

    Intradevar am dat si eu de vreo cateva ori peste ospatari care daca ar putea ar fi scos el portofelul, ar fi achitat masa si te-ar fi scos afara. Din punctul lui de vedere nu conta ca vroiai sa mai stai, sa savurezi fumul deja inecacios, nu, daca i-ai cerut nota de plata gata urmeaza sa si pleci in secunda doi, ca altfel stateai si asteptai pana binevoia el sa se rupa de la discutia cu prietenii de la bar.

    Poate ar trebui noi sa fim cei care sa le atragem atentia ori de cate ori trecem prin situatii cel putin jenante din partea chelnerilor. In orice o atitudine trebuie luata cu atat mai mult cu cat traim intr-o societate de consum, in care suntem cand clienti cand prestatori..

    • Claudiu says:

      Uneori imi doresc sa falimenteze toti, si poate atunci s-ar recladi pe temelii noi servicii orientate catre clienti. Dar tare imi e ca tot vechii “comercianti” s-ar apuca de recladit, si-atunci imi pare ca e tardiv. Pe de alta parte trebuie s-o spun, am avut parte si de servicii proaste in buricul Parisului, pe bani multi, insa probema apare atunci cand statistic (si nu doar individual) proastele servicii oferite le intrec pe celelalte. Totusi dupa 20 de ani situatia ar fi trebuit sa arate parca altfel …

  3. E de remarcat faptul ca multe “pipitze” nu urmeaza un curs de formare ci facultati la distanta.
    In ritmul asta o sa vedem chelnerite licentiate in business, marketing si de ce nu in jurnalism ?:)

    • Claudiu says:

      Dimploma in sine nu e o problema. IN fond sa muncesti nu e o rusine (in lipsa de altceva). Am vazut in America toate combinatiile posibile intre diplome si joburi practicate. Adevarata problema este atunci cand practicand o meserie nu-i intelegi scopul (menirea, finalitatea), ori in cazul barmanitzelor de ex, prestarea unui serviciu de deservire catre client, in conditii de relaxare si multumire pt acesta poate sa reprezinte o formulare a scopului meseriei lor. Si-apoi ca sa servesti, mai trebuie sa iti cunosti si marfa. Iti voi marturisi un scurt episod pe cand lucram in America si vindeam inchetata cu camionul meu. Ei bine ajunsesem sa stiu toti clientii mei fideli si ce preferinte au, care le este programul lor si la ce ore sa-i caut pt a le vinde inghetata. Si erau sute. Erau tare incantati de atentia pe care le-o acordam. Cam asta inseamna sa servesti, fara nici o rusine.

  4. Silviu aka the jackall says:

    Ideea de fond e ca nivelul de cultura e undeva mai jos de subsol si ne-ar trebui echipamente de forat foarte destepte sa-l mai scoatem la lumina.Totusi poate luand atitudine si mai facand reclamatii poate se urneste ceva cu toate ca eu mi-am pierdut orice speranta.Simt ca ne-am pierdut identitatea si nu mai suntem nimic.Pacat….

    • Claudiu says:

      @Silviu, bine zici, uite iti dau un exemplu de luare atitudine, pe care un coleg de munca a facut-o in iarna asta (pe semne ca nu am fost singurul care a intampinat asemenea probleme): el si cu un grup au mers intr-un bar, toti au comandat, si “toti” si-au primit bautura, mai putin 1 comesan. Si au asteptat baietii si au asteptat ei, iar colegul lor nu a primit nimic. Mersau ei la bar sa intrebe el de ce nu primeste ce a comandat, iar explicatia i-a lasat muti “pai nu mai avem, uite vezi sticla e goala”, dar nici nu i-au anuntat de asta si sa-si aleaga altceva. OK, au zis baietii, pai in conditiile astea noi plecam, uite asta e numarul nostru de telefon, poti sa chemi politia daca aveti ceva impotriva. Si au plecat si nu au platit comanda de pe masa (dar nici n-au consumat-o, dee bunul simt le-a spus sa nu se apuce de baut pana ce toti isi vor primi partea). Desi reactia lor e una extrema, si nu o incurajez, sper ca patronul localului sa isi instruiasca angajatii pentru astfel de momente si pe viitor sa actioneze conform pe viitor. Cat despre politie, crezi ca cei de la bar au chemat-o?, neee, si-au dat seama ca au meritat-o.

  5. Din cauza situatiei soci-economice actuale multi merg pe variante de compromis.
    In cazul unei scolarite care presteaza o munca sezoniera de barmanita (in timpul vacantei de vara) nu putem discuta de experienta cu publicul.

    Ce putem face in cazul de fata?

    Angajam tineri fara experienta in speranta ca o sa ajunga intr-un timp scurt competitivi? (aici exista riscul ca-l formezi, pe banii tai, si oricand poate pleca) sau
    Lucram cu oameni calificati ?
    In acest ultim caz problemele legate de servire sau de prezentare nu cred ca se pun.

    Imi amintesc de vremurile cand lucram la TV Bistrita. Eram incepator, dar aveam tot timpul langa mine profesionisti. Din pacate din cauza BAC-ului am renuntat.

    Dupa experienta asta mi-am dat seama ca-i de indicat ca tinerii sa munceasca alaturi de oameni formati. Fara sentimentul de rusine ca au terminat o facultate si nu pot lucra pe post dorit.

  6. Termopane says:

    Multumim pentru dorinte!

  7. Termopane says:

    Multumim pentru dorintele din 2010. Pentru 2012 ce ai pregatit?

Leave a Reply

Blue Captcha Image
Refresh

*

Please leave these two fields as-is: