Tendinte pe piata muncii

January 14th, 2010 by Claudiu Leave a reply »

CareerChoiceLocuri de munca, profesii, cariere, imagine personala, ce si cum cautam dar si cum interrelationam angajat/ angajator, toate  acestea sunt subiectul schimbarii si repozitionarii in noua realitate pe care criza, tehnologia dar mai ales dinamica schimbarii din zilele noastre o cer.

Nu putem fugi de schimbare, este noul mod de a fi, iar exemplele celor care s-au opus si au “infrant”, sunt numeroase, fie ca vorbim de manualele de istorie, economie sau business. Putem insa sa o acceptam si intelege, putem si trebuie sa ne redefinim si recalibram propriul instrumentar de interactiune.

Noul mod de a face business astazi, ne arata ca atat cresterile dar mai ales prabusirile in randul companiilor, poate fi spectaculos, iar acest lucru se rasfrage implicit asupra tuturor celor direct/ indirect implicati: clienti/ beneficiari, patronat/ angajati, creditori/ consumatori, etc.

Un studiu facut in USA in anul 2009, ne arata ca media duratei unui contrat de munca este de 18 luni. Incredibil de putin. Acesta informatie ma duce cu gandul la ceea ce manualele de HR defineau nu demult, respectiv: e nevoie (in medie) de 6 luni pentru a te integra intr-un colectiv, 2 ani pentru a acumula toate aspectele vitale ale unui business, 2-4 ani pentru a performa/ excela intr-un post, urmand ca dupa 4 ani sa se astearna o faza de “platou” sau liniste profesionala/ inovativa. Toate astea pentru ca intr-un final, dupa 6 ani, ne spun studiile sa incepem sa descrestem.

In lumina noilor realitati, repet 18 luni e media pentru durata unui contract de munca, studiile ne spun ca in acest ritm un individ in timpul vietii sale va avea 9 cariere. Din perspectiva unei abordari clasice a pietei muncii si 9 locuri de munca poate fi mult, aici insa vorbim de 9 cariere, 9 posibile profesii diferite.

Asadar aceiasi oameni vor invata de acum mai multe meserii, iar in acest context inclusiv concurenta pe piata muncii creste. Noua realitate se reflecta in randul celor care cauta de munca, asfel:

  • 50% din candidati considera ca au nevoie de 6 luni pentru a gasi un loc de munca;
  • 40% din candidati considera ca au nevoie de 3-5 luni pentru a gasi un loc de munca;
  • 8% din candidati considera ca au nevoie de 1-2 luni pentru a gasi un loc de munca;
  • 2% isi gasesc de munca in mai putin de 1 luna;

Ne mai spune studiul ca va fi nevoie de 5 ani pentru ca nivelul locurilor de munca sa ajunga la nivelul ofertei din 2008, iar la capatul acestei perioade nu toate din profesiile actuale se vor mai regasi. O pare din meserii, asa cum sunt astazi cunoscute vor disparea, iar altele noi vor apare. Accentul de acum inainte se va pune mai mult pe contractele de scurta durata, care confera posibilitatea angajatorului sa renunte la serviciile angajatului mult mai repede si fara prea obligatii ulterioare. Din ce in ce mai multe oferte de munca vor avea un caracter felxibil focusate pe livrare de rezultate “produse finite”, iar biroul de munca de acasa va deveni o alternativa tot mai considerata. Si toate astea, pentru ca astazi suntem mai mobili ca niciodata, iar prezenta “face to face”, poate fi substituita, ea nemaifiind considerata o necesitate.

Metode Traditionale/ Metode Non-Traditionale de recrutare si considerare a pietei muncii, acestea sunt provocariile pentru anul 2010 si vor reprezenta noile paradigme ale relatiei angajat/ angajator.

Cum insa trebuie sa ne pregatim, care sunt noile instrumente ale acestei noi abordari? … intr-un post viitor.

sursa poza

Share
Advertisement

Leave a Reply

Please leave these two fields as-is: