Romanul standard

February 9th, 2010 by Claudiu Leave a reply »

tuvRomanul nu este facut sa functioneze respectand reguli, regulamente, standarde. Pur si simplu el nu functioneaza asa. Nu ma intrebati “… dar cum este facut el sa functioneze?“, ca nu stiu ce sa va spun, eu stiu ce traiesc zi de zi si cum ma confrunt cu paradoxurile coditiene. Mai jos va redau 3 astfel de povesti:

Uite cum Prostim Clientii

Client – Alo, buna ziua!

Relatii clienti: – Buna ziua!

C: – Va sun a 2-a oara in legatura cu o problema a carei solutionare nu m-a satisfacut si doresc sa discut chestiunea in cauza cu un superior al dvs.

RC: – Imi pare rau dar nu va pot furniza un astfel de numar. Spuneti-mi mie care e problema si o sa revenim noi cu un telefon.

C: – Va multumesc pentru propunere, dar nu sunt de acord, la fel s-a angajat si colegul dvs  sa ma sune la primul meu telefon, si nu a mai facut-o. De aceea acum doresc sa vorbesc cu un superior de-al dvs.

RC: – Imi pare rau, de obicei noi sunam, nu stiu de ce nu a facut-o. Dar numarul de telefon nu vi-l pot da, asta e procedura la noi.

C: – Da? Va rog atunci sa verificati daca urmatorul nr. al sesizarii mele, exista in sistem la dvs? Numarul sesizarii este 123XXXX

RC: – Da, am gasit sesizarea.

C: – OK, si de ce nu m-ati sunat?

RC: Nu stiu, dar putem sa verificam. Dati-mi numarul dvs de telefon si va sunam noi inapoi.

C: – Pai daca aveti sesizarea mea, inseamna ca aveti inregistrat si numarul meu de telefon. Corect?

RC: – Da, … dar nu il mai avem.

C: – Inseamna ca procedura dvs nu functioneaza!

RC: – Imi pare rau dar astea sunt regulile la noi.

C: – Tocmai v-am demonstrat ca regulile dvs nu sunt imbatabile, cel putin in cazul meu nu au functionat. De aceea, acum doresc sa procedez altfel, si incerc dincolo de procedurile dvs, nefunctionabile in cazul meu, sa-mi rezolv problema ocolind frontdesk man-ul.

RC: – Imi pare rau, dar eu nu am ce face.

C: – Pai tocmai v-am rugat sa-mi faceti tranferul catre superiorul dvs si voi incerca eu sa-mi rezolv problema.

RC: – Imi pare rau, astea sunt procedurile la noi …

Romanul isi cauta de lucru

O firma recruteaza un post de munca. Anuntul de recrutare contine specificatii clare cu privire la Descrierea Postului si Descrierea Profilului Candidatului (adica ce conditii trebuie sa indeplineasca pentru a aplica la acest job). Telefoanele incep sa sune:

Candidatul: – Alo, buna ziua, va sun in legatura cu urmatorul anunt de recrutare “…”

Recrutor: – Buna ziua, va ascult, cu ce va pot ajuta.

C: – Pai … am vazut acolo ca scrie: “trebuie sa cunoasca limba germana”, no … si eu stiu numai engleza, oare pot sa aplic, am sanse?!?

R: – Limba germana este importanta pentru ocupantul viitorului post, de aceea am si mentionat acest aspect in anuntul de recrutare.

C: – Dar eu nu stiu decat engleza, ce ziceti pot sa aplic?!?

R: – Domnule, decizia va apartine, eu v-am reamintit care este profilul candidatului pe care il cautam.

C: – No bine … aaa si inca ceva, zice acolo ca trebuie sa trimit atat un CV cat si o Scrisoare de Intentie. Oare chiar trebuie si o Scrisoare de Intentie? …

Bancherul Tampit

Trebuia sa efectuez o operatiune bancara (oare la ce banca? nu-mi mai amintesc, probabil una de 2 lei). Ajung la ghiseu si constat ca nu am buletinul la mine, in schimb am permisul de conducere. OK, bun si asta zic (wrong …).

Eu: – Buna ziua doresc sa efectuez urmatoarea operatie “…”

Bancherul: – Buna ziua, buletinul va rog.

Eu: – Nu il am la mine, dar am permisul de conducere.

B: – Imi pare rau, nu putem in cazul asta sa operam nimic.

Eu: – Stiu, va inteleg doamna, doresc insa sa ma legitimez cu permisul de conducere.

B: – Nu putem asa, noi avem un regulament foarte strict.

Eu: – Da va inteleg, ma bucur sa aud asta si tocmai de aceea doresc sa va asigur ca eu sunt cine pretind ca sunt, respectiv posesorul contului la care fac referire. Prin urmare pe langa permis doresc sa va confirm si datele din buletin, acelea pe care le vedeti dvs pe monitor. Mai mult va spun si care este numarul contului meu din banca (uitati aici am un tichet pe care l-ati emis dvs cu aceste date) si mai mult va confirm si suma exacta de bani din cont de la mine si operatiile care au avut loc in ultima luna (sau ultimile luni, cum doriti).

B: – Domnule!!! Ce nu intelegeti? V-am mai spus ca nu se poate.

Eu: – Doamna, va dau dreptate si consider ca buletinul e important in legitimarea/ confirmarea identitatii clientului cu posesorul contului, dar fata de datele pe care m-am angajat (mai sus) sa vi le confirm, va rog sa-mi spuneti care este probabilitate ca eu sa nu fiu eu, adica defapt sa fiu altcineva care pretinde o identitatea falsa? Oare in conditiile in care stiu atat de multe date despre posesorul contului (adica eu) si va arat si permisul de conducere cu poza mea, tot nu v-am convins ca eu sunt si posesorul cadrului? Oare identitatea mea este data de o bucata de carton? sau eu creez legitimitate unui carton?

B: – Nu se poate, asa sunt regulile la noi …

Ei? … acum dupa ce ati citit pataniile mele, voi ce spuneti despre regulamentele la romani? Iar eu spun asa: regulile sunt bune, standardele ne ajuta sa ne comportam relativ unitar pe fond si continut, dar regulamentele si standardele nu sunt adevaruri pure si eterne. Ele pot si trebuie sa fie modificate ori de cate ori realitatea pe care o servesc nu corespunde cu scopul pentru care au fost create.

Si nu uitati! Inainte de a avea regulamente, trebuie sa avem minte. “Cogito, ergo sum“, spunea Descartes candva … dar ce stia el de standarde si regulamente 🙂 …

sursa poza

Share
Advertisement

7 comments

  1. Mihai says:

    O dar nu ai auzit-o pe ultima.

    Ma duc la banca.
    – Buna ziua vreau sa depun bani in contul fratelui meu.
    – Ce reprezinta suma depusa?
    – (reflectez putin) Imprumut.
    – Are fratele dumneavoastra un act semnat cum ca aveti dreptul sa depuneti acesti bani?
    – Huh!! Am mai depus de atatea ori .. este un regulament noi?
    – Da.
    – Serios !? De cata vreme?
    – De vreo 2 luni.
    – Si daca ma duc la alta banca si cer sa transfer din contul meu in contul lui se poate ?
    – Da.
    – (WTF!!!!, ma bufnea rasul)

    Si intradevar s-a putut de la banca X la banca Y, dar de la ghiseul bancii Y intr-un cont intretinut de banca Y NUUUU!!!

    Si penultima
    Vreau sa reinnoiesc abonamentul la Cosmote, si intradevar au oferte super misto de 1600 de minute. Mno hai ca vreau abonamentul asta chiar daca e mai scump.
    – Buna ziua, as dori sa imi reinnoiesc abonamentul, si sa optez pentru varianta X.
    – Bine. Dar sa stiti ca nu puteti beneficia decat de 800 de minute.
    – (WTF!!!) De ce?
    – Pentru ca nu sunteti abonat nou.
    – (WTF!!) si daca renunt la abonament..
    – Pierdeti numarul
    – (WTF!!!)

    In incheiere.. Maaare-i gradina ta doamne..

  2. Lore says:

    Ha ha ha!!!Da,uite am si eu una tot la o banca(oare de ce????)
    Stau civilizata la rand,in fata mea in momentul in care am ajuns mai erau vre-o 3 persoane asa cam am stat in jur de 10-15 minute …ok nici o problema si imi vine si mie randul,si.. zic:
    (eu)-Buna ziua,doresc sa deschid un cont la dumneavoastra si sa fac un transfer apoi din cont cu un ordin de plata.
    (doamna de la ghiseu)-Aaaa dureaza prea mult,hai sa vedem ce vrea urmatorul client apoi va iau “comanda”
    Nu am stiut cum sa reactionez,sa rad sau sa ma enervez (caz in care pa…colaborare cel putin la banca respectiva )Am am facut niste ochi mari si i-am zis “Doamna dar si eu am stat la rand nu????Sa s-a strambat un pic dar mi-a indeplinit pe loc complicata cerere.De ce trebuia sa ne certam eu chiar nu asa am vrut…. ;-))

  3. Sebi says:

    salut,
    schimb putin localizarea (nu la banca, ci la cinematograf)
    ajung intr-un tarziu sa vad Avatar (dupa ce toti oamenii de pe planeta asta au vazut filmul) la unul dintre cele mai cunoscute cinematografe din Bucuresti. La sfarsit, ii fac o poza cu telefonul amicului meu ca arata super haios cu ochelarii aia 3D.
    Intra o tipa cu “uniforma” si urla isterica “nu aveti voie sa faceti poze!!”, intreb “de ce (si mai ales de ce trebuie sa urlati la mine)?”, raspunde (mai calma, dupa o oarecare ezitare, dar tot pe un ton autoritar) “astea sunt regulile!”. Drept urmare ne conformam, dar macar avem o poza 🙂

  4. Claudiu says:

    @ Lore, excelenta patzania ta 🙂
    @ Sebi, welcome in the jungle stimabile, unde te crezi in Pandora 🙂

Leave a Reply

Please leave these two fields as-is: