Cum recunosti un program de training eficient?

March 28th, 2010 by Claudiu Leave a reply »

roiCu aceasta intrebare doresc sa incep aici, … iar voi sunteti cei vizati,¬†asadar va intreb:

Cum stii ca un program de training este eficient?

… 3,…2,…1,…

… aveti un raspuns? … atunci continuam:

Am participat in timp la fel de fel de instruiri. Imi amintesc de primele cursuri si primele diplome, ūüôā¬†mi-a fost destul de clar,¬†o data cu prima diploma primita ca acest gen de intalnire trebuie sa fi fost¬†unul aparte … nici o alta intalnire doar,¬†mai mult sau mai putin ad-hoc organizata nu se mai finalizase¬†pana atunci¬†cu o asemenea patalama si onor apreciere. Se intampla pe vreme studentiei asta. Imi amintesc impactul si importanta primelor cursuri: calitatea lor mi-au setat corect dorinta de a repeta experienta¬†dar si deschiderea necesara de care ai nevoie la intalnirea cu un trainer/ formator.

In timp, am inceput si eu mai mult sau mai putin influentat de contexul joburilor avute sa tin traininguri pe diferite teme. Am inceput cu¬†un¬†public adolescent,¬†iar temele abordate tineau excusiv de specificul varstei lor. Au urmat apoi traininguri catre adulti. Brusc m-am trezit aruncat, gratie proiectului CMSC in dezvoltarea structurii ATOP din Romania, iar mai apoi in mediul de business bistritean si toata “cazuistica” de marketing si vanzari specifice cresterii economice din anii trecuti.

Am continuat sa participa la traininguri, alaturi de colegi din domenii de activitate conexe sau total diferite. I-am intalnit in timp¬†mai apoi pe¬†multi¬†din cei despre care citesti doar in presa sau reviste de specialitate: ultra specialisti in diferite¬†domenii de activitate mai mult sau mai putin de nisa, reprezentanti ai scolilor britanice sau americane de training sau poate¬†doar free lanceri fara un¬†ISO in spate,¬†cu toti insa acelasi scop –¬†transmiterea unui continut, a unei informatii, catre participanti –

De cealalta parte a mesei, auditoriul, ei sunt cei pentru care intalnirea are loc. Obiectiv dar si scop in sine, cursantul se prezinta la intalnirea cu trainerul din diferite motive: are nevoie de suport, plus de informatie intr-un domeniu, este trimis sau i se cere sa participe, e parte a unui pachet de beneficii pe care il are intr-o anumita pozitie sau pur si simplu asa s-a intamplat sa ajunga la acel curs si o sa vada el mai apoi daca ramane pana la sfarsit sau nu.

Materialul de lucru: am avut in salta traineri ale caror recuzite nu continea nimic mai mult decat un marker si un flipchart, dupa cum am asistat si la somtuoase prezentari multimedia, un soi de Avatar 3D. Nu pot sa zic ca nu am apreciat simplitatea unei prezentari “clasice” in genul creion – hartie, dupa cum trebuie sa recunosc ca in prezentarile foarte sofisticate am simtit usor usor accentul ce¬†tinde sa se mute de la continut¬†spre forma prezentarii, de la trainer la clipul prezentat. Mai sunt apoi salile in care sunt sustinute trainigurile. Stiu ca se obisnuieste sa “se cumpere” increderea participantiilor in calitatea trainingului¬†si prin inchirierea unor sali de conferinte si locatii “pe masura”. E un soi de a spune “Pentru noi toate detaliile sunt importante. Noi facem totul la cele mai inalte standarde” … o fi asa, nu zic nu, imi amintesc insa cat de bine m-am simtit¬†si cand am stat intins pe o pernutza undeva pe podeaua salii.

Dar cum m-am prezentat la intalnirea cu trainerul, cu formatorul? Cum mi-am inceput ziua¬†si cu ce asteptari m-am prezentat la curs? Mi-am luat haina mea de MareSculaInBascula la SuperFu..ingFirma la care lucrez? Am venit la fel de acru precum ma stiu colegii mei (nu de mine vorbesc, se’ntelege) si zero asteptari +¬†zero minte deschisa +¬†macar un semn de intrebare vis-a-vis de lume si oameni? Iar daca din intamplare sunt contrazis in opinie de cel care prezinta ma asigur sa-l pun imediat la punct, mai ales daca e platit direct din centrul meu de cost? “… sa se stie doar cine are banu” … Sau mi-am lasat la o parte certitudinile si¬†am preferat sa¬†ascult decat sa fiu ascultat, sa ma’ntreb decat sa emit pareri, sa fiu membru al echipei decat sa fiu in centrul atentiei grupului.

Si care este continutul optim de livrat, cand si cui? pentru ca am avut parte de experimente in care acelasi curs, dar adresat unor medii diferite ca structura, varsta, pregatire, a fost un succes sau esec.

Cum si cand stim ca un program de training si-a atins scopul pentru care a fost conceput? Cat din ceea ce fac zilnic mai apoi stiu ca i se datoreaza programlui “X” de training si¬†care ar fi¬†combinatia programelor¬†de training¬†care mi-ar asigura apoi avansarea? Pe bune, lasand la o parte formularul de evaluare pe care orice cursant il completeaza la finalul cursului, repet insistent: “Cum stiu daca un program de training este eficient”?

… raspunsul meu este urmatorul:

“Imi amintesc toate cursurile bune la care am participat, printr-o fraza cheie pe care am cautat-o pe toata durata cursului. O singura fraza, atat ma astept sa retin de la¬†fiecare curs. O singura fraza care sa poata sintetiza chintesenta acelui curs. O fraza care sa imi aminteasca de fiecare din momentele in care am avut ce si¬†de la cine sa invat. Pentru ca teoriile si abordariile strategice sunt schimbatoare,¬†ele poarta amprenta mofturilor sau contextelor la care se aplica,¬†dar singurul lucru care nu ar trebui sa se schimbe este constiinta nevoii continue de invatare.

De cate ori ai plecat de la un curs dorind sa aflii mai multe…, sa stii ca de atatea ori ai participat la un training eficient”

sursa poza

Share
Advertisement

Leave a Reply

Please leave these two fields as-is: